Designens betydelse för konkurrenskraft och lönsamhet är bakgrunden till att arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen redan 2003 instiftade Stora Designpriset. Den årliga utmärkelsen delas ut i samverkan med Stiftelsen Svensk Industridesign (SVID)  och Svensk Form med syftet att uppmärksamma affärsframgångar som bäddats av ett integrerat och konsekvent designarbete.

Vilka bidrag kan tävla?

Produkter, tjänster eller sortiment – från svenska företag och deras interna eller externa designleverantörer – kan tävla i Stora Designpriset. Grundläggande i bedömningen är funktion och gestaltning. Avgörande – i vilken mån designen byggt långvarig kommersiell framgång. Andra viktiga delar är brukarperspektiv, designstrategi, innovativ höjd, nyhetsvärde, produktionsanpassning, ergonomi och miljökrav.

Hur går tävlingen till?

I november öppnar nomineringen för Stora Designpriset, öppen för vem som helst att nominera bidrag fram till den sista januari. Utifrån nomineringsskörden är det sedan Stora Designprisets namnkunniga jurys uppgift att utse fem finalister och slutligen, under Serendipity Stockholm Summit den 24 april, vinnaren av Teknikföretagens stora designpris. Förutom juryns vinnare utses även ”Publikens favorit” – genom en publik omröstning.

Vad vinner vinnaren?

Prissumman för vinnaren av Stora Designpriset är 250 000 kronor och tilldelas designleverantören. Hälften av pengarna disponeras fritt medan andra hälften ska doneras till forskningsprojekt inom designområdet. ”Publikens favorit” prisas med 25 000 kronor liksom samtliga finalister.