26
Okt
2015

Prisad livräddare blev global succé

För snart tio år sedan vann hjärtkomprimeraren LUCAS Stora Designpriset. I dag är Jolifes livräddare – med designleverans från Shift Design & Strategy – världsledande.

För snart tio år sedan vann hjärtkomprimeraren LUCAS Stora Designpriset. I dag är Jolifes produkt – med designleverans från Shift Design & Strategy – världsledande.

Varje vecka strömmar tacksamma brev och mejl in till Jolife. Avsändarna är personer från hela världen som räddats till livet av företagets uppfinning LUCAS. Företaget började som en start up för snart tio år sedan, och ägs i dag av amerikanska Physio-Control. Erik von Schenck är vd för Jolife och vice president på Physio Control. Han är stolt över vad företaget åstadkommit på den här tiden.

– Det är en stor tuff utmaning att introducera ny medicinsk teknik på marknaden, produkten måste fungera bra både för patienten och för användaren, säger han.

 

 

Livräddare som avlastar ambulanspersonalen

När en ambulans får larm om ett hjärtstopp kan det handla om minuter för att ett liv ska kunna räddas. På plats hos patienten har man utfört hjärt- och lungräddning för hand. Kompressionerna ska göras med ett jämnt och snabbt tryck. Det är ett ganska tungt jobb. LUCAS avlastar ambulanspersonalen och utför mekaniska bröstkompressioner.

– Den är designad för att vara lätt att ta med sig, personalen kan fokusera på patienten medan kompressionerna kör, och de kan behandla under en längre tid. Tidigare klarade man 20-30 minuter upplivning för hand. Med LUCAS kan man hålla på i flera timmar, vilket gör att fler liv kan räddas, berättar Erik von Schenck.

 

Fick ändra storleken

När Jolife köptes upp av Physio-Control, skulle produkten även lanseras på den amerikanska marknaden. Maskinen var designad för att se liten och nätt ut, men det föll inte amerikanerna i smaken. Med en större omkrets kring bröstet än medelsvensken fanns en oro att den inte skulle passa.

– Vi gjorde den större men ändrade också färgerna så den skulle se större ut, kommenterar Erik von Schenck.

2010 vann LUCAS ett nytt designpris, Medical design excellence award i New York. Produktens omsättning har ökat från fem till femhundra miljoner kronor på de här tio åren, och den finns numera även i Asien och Afrika.

– När man går in på en ny marknad är det viktigt att förstå att nya kundgrupper har nya frågor och då måste man ändra både sin produkt och marknadsföring, säger Erik von Schenck.

 

Ett bra patent är a och o

Han förklarar att ju fler som använder produkten, desto högre blir efterfrågan på annan, relaterad utrustning.

– Till exempel har vi utvecklat en ny ryggbräda som är genomlysningsbar med röntgen, och en ny ryggsäck som är lättare att hålla ren. Vi har också utvecklat en ny lösning som gör det lättare att bära patienten tillsammans med LUCAS, berättar han.

I dag har flera företag försökt kopiera LUCAS. Men Erik von Schenck känner inget hot.

– Ett bra patent som skyddar designen är ett måste. Och sedan gäller det att komma med nästa variant och ta nya patent, och det har vi på gång, säger han.

LUCAS – en livräddare

Nyfiken på produkten? Via länkarna nedan hittar du mer information.

Läs om producenten bakom produkten

Lär känna designleverantören