Finansteknikbolaget iZettles senaste kortläsare är utformad för mindre företag som är ovana vid att hantera kassaregister och kortbetalning. Kortläsaren är bekväm att hålla i handen, enkel att knappa sig fram på och kan placeras på disken i ett ställ. iZettle samarbetade med designbyrån Howl, som bidrog med sina kunskaper för hårdvarans utseende. Utvecklingen och utformningen av mjukvarorna var iZettles huvudansvar.

– Ganska snabbt insåg vi och designbyrån att när en produkt inte är självklar att associera till, måste den få ett helt eget uttryck, säger Nino Höglund, Creative Director Products på iZettle. Vi ville inte att man skulle tänka på en mobil eller miniräknare.

 

Kortläsare med egen design

Kortläsarens form fick en därför en helt egen design och blev kilformad. Den är vänd snett upp mot kunden och det är lätt att se var man ska sätta in kortet. iZettle och Howl valde även att plocka bort onödiga knappar, vilket förenklar intrycket för den som ska betala. Handlaren, i sin tur, behöver bara en knapp som placerats på baksidan av kortläsaren.

Howl hjälpte oss att ta fram olika forminriktningar genom att vi fick känna på olika klossar. På så sätt blev det lättare att bestämma åt vilket håll vi skulle gå.

Produktionstakten var snabb – idéskisserna gjordes i augusti 2015 och kortläsaren låg på kundernas diskar i juni 2016. Lanseringen lyckades väl, och den tilltalande designen var viktig i affärssammanhanget, menar Nino Höglund.

– I dag är kundnytta samma sak som affärsnytta, där det finns krav på att saker ska vara enkla att hantera och fungera hela vägen. Designerns uppgift är att se till att hanteringen av produkten blir intuitiv. Och nu har fler börjat inse att det är svårt att lansera ogenomtänkta produkter som inte är väldesignade.

 

Mottagaren är viktigast

Apple har varit en av fanbärarna vad gäller design och funktion, menar Nino. De har höjt kvaliteten och fått andra aktörer att gå i deras spår.

– Tekniktunga Google hade länge inställningen att design inte var viktigt. Nu har de gjort en omsvängning med sina nya produkter och är nästan i kapp Apple.

De bästa resultaten inom teknik handlar om vad som är bäst för mottagaren, enligt Nino Höglund. Han drar en parallell till design i möbelbranschen:

– Där är det vanligare att en individ vill lyfta sig via sin design. Manliga genier i rosa kostymer sätter standarden. Det är skönt att vi inom teknik och design sätter användaren framför formgivaren, att det finns ett stort team bakom en innovation.