Vad utmärker er design?
– Framförallt körglädje. Det är ett kompakt och robust verktyg, som en kraftig bulldogg, som är oerhört packat inuti. Man får inte in en nagelfil innanför skalet, så tight är det. Funktion är givetvis en central del i designen och produkten är anpassad efter användargruppernas specifika behov. En relativt ny användargrupp är till exempel insatsstyrkor. Så på begäran gjorde vi produkten vattentät för att de ska kunna dyka med den.

Vilket problem löser den?
– Den är gjord för att användas vid arbeten där man måste klättra i rep, vilket är slitsamt för kroppen. Med ACX Power Ascend åker man i stället smidigt upp och ner längs en lina, näst intill utan ansträngning. Oftast används produkten i samband med underhåll där man inte kommer åt med stege eller skylift, till exempel vid vindkraftverk, men även hos räddningstjänst.

Hur har designprocessen sett ut?
– Designprocessen har varit väldigt lösningsorienterad. Varje ny generation av produkten har haft specifika mål. Vår designbyrå blev inkopplad på projektet 2005 och då med uppgiften att ersätta en tvåtakts bensinmotor med en elmotor. Nu senast, till tredje generationen, var målet att öka funktionalitet och flexibilitet ytterligare genom att erbjuda fjärrstyrning och utbytbara batterier.

– Första generationen kunde bara köra uppåt, sen fick man frikoppla och glida neråt. Andra generationen kunde köra upp och ner och dagens tredje generation är ännu smartare och kan fjärrstyras från marken vilket kan vara bra när man använder den som en toppmonterad vinsch eller om en olycka sker och personen i luften blir medvetslös.

Hur motiverar ni kostnaden för designen?
– Från beställarens perspektiv har det nog varit att utfallet hela tiden har överträffat förväntningarna och visat vad design kan göra för produkten.

Varför tror du att ni är en av fem finalister i Stora Designpriset 2017?
– ACX Power Ascender är en fantastiskt gedigen, solid och relativt komplext högteknisk industriprodukt. Det tror jag tilltalar många.