Daniel Johansson är tredje generationen vd för Konstsmide. Hans farfar startade företaget på 40-talet, och som i dag erbjuder cirka 2 000 produkter med en tyngdpunkt på belysning i olika former – utomhusbelysning, jul- och dekorationsbelysning.

 

Vintern högsäsong för Konstsmide

Förra året omsatte Konstsmide 550 miljoner. Vintern är naturligtvis högsäsong. Det är nu vi tar fram och köper nya adventsljusstakar, stjärnor att hänga i fönstren, ljusslingor till rum och trädgård. Ljussatta figurer till trädgården har också blivit populärt, berättar Daniel Johansson. Sortimentet förnyas med runt 15-20 procent per år, men en stor del i detta är produktutveckling.

– Tradition och hållbarhet präglar vårt varumärke. Det går före trender och snabba genvägar. Vi står inte för slit- och slängsamhället, utan vill att våra produkter ska användas under lång tid, säger han.

 

Alltfler efterfrågar utomhusbelysning

Efterfrågan på en bra utomhusbelysning ökar, och i dag är Konstsmide med redan vid projektering av hus. Det ställer krav på att hänga med i hur man ritar och bygger i dag.

– Vi samarbetar med industridesigners som jobbar med form och funktion redan från början. I dag är det till exempel populärt med stora fönster eller en vägg av glas, vilket gör att vi ritar in markspotar i stället för fasadbelysning.Nya produkter designas både inhouse och av externa designers. Alla produkter är energisnåla och testas noggrant i Konstsmides egna anläggningar. Från skiss, via framtagande av prototyp, produktionsplanering till färdig och godkänd produkt tar det cirka 15 månader, i bland längre tid. I år lanseras till exempel ett nytt sken, som kallas Amber. Det har föregåtts av tre års utveckling.

– Det tar tid att ta fram det där lilla extra. Jag tycker vi lyckats bra, och jag kommer ha en slinga med Amberskenet i min julgran i år.

 

Lokala skillnader i efterfrågan

Produkterna säljs i hela Europa. 80 procent av sortimentet är gångbart i alla länder, men sedan finns det lokala skillnader i efterfrågan.

– I övriga Europa har de inte fönsterbräden, som vi har här, och därför säljer vi fler ljusslingor där. De har också traditionellt önskat ett kallare sken i belysningen, men nu sneglar de på det varmvita som vi föredrar här i Skandinavien, berättar Daniel Johansson.

I England köper man gärna ljusslingor i olika färger som blinkar. Där är vi inte riktigt än i Sverige. Neutrala ljusslingor för inomhusbruk har däremot blivit en året-runt inredning i många svenska hem. När Daniel Johansson är och handlar, ser han ofta Konstsmides ljusstakar eller slingor ligga i andra kunders kundvagnar.

– Jag får en kick när jag ser någon köpa våra produkter. Allt jobb vi lagt ner, alla detaljer vi går igenom för att allt ska stämma, och sedan ser du andra köpa det. Det är det som gör jobbet så roligt, säger Daniel Johanson.