Outdoorbranschen exploderar av produkter som överträffar varandra i färg, form och smarta detaljer. Men hos outdoor- och fritidsföretaget Thule möter vi en designchef som håller huvudet kallt. Företaget arbetar efter devisen ”form follows function”, förklarar Henrik Eriksson. Funktionaliteten är helig. Liksom att saker är hållbara. Att göra produkter som ska stötas och blötas i naturen och klara tuffa transporter ställer krav bortom futuristisk form och färgglada applikationer.

– Min styvfar är fjällvandrare. Hans fjällryggsäck har säkert 25 år på nacken. Det är inte en produkt man spontanköper, utan väljs väldigt noga efter vilka behov man har och vilken funktion den fyller.

 

Samma filosofi oavsett produkt

Egentligen spelar det ingen roll vilken av Thules produkter man pratar om, menar Henrik Eriksson, filosofin är densamma bakom allt, för såväl takräcken och väskor som cykelbarnstolar. Traditionen med att sätta fokus på kvalitet, säkerhet och enkel funktion har funnits med i företaget redan från de tidiga åren i början av 1940-talet.

– Vi har byggt vidare på den trovärdigheten. Det finns inbyggt i våra processer. Hos oss är det ingen som kommer med en färdig ritning och säger ”Så här ska det se ut – lös det!”, utan en blivande produkt omformas kontinuerligt och tekniska koncept förankras på ett tidigt stadium.

 

Designavdelning i djupaste Småland

I Henriks team jobbar elva personer som är delaktiga i nästan all produktutveckling i företaget.

– Man kan tycka det är udda att bygga upp en designavdelning i djupaste Småland, men för att få kontinuitet och kunskap på området krävs intern kompetens och närhet till utvecklingsavdelning, test och simulering. I vissa projekt jobbar vi även med externa resurser. När vi behöver nya eller djupare detaljkunskaper köper vi in extern konsultation, till exempel när vi utforskar nya produktkategorier.

I Hillerstorp har Thule Group sitt globala testcenter, där de prövar sina koncept, simulerar mekanisk förslitning, klimatpåverkan, tålighet mot uv-ljus och rost.

 

Thule vill lösa problem

God design handlar inte bara om estetik. Design ska kunna lösa folks problem, förklarar Henrik Eriksson, ge dem möjligheter att göra det de vill – att enkelt ta med sig kajaken, motionera i oländig terräng med en barnvagn, cykla mountainbike med en barnstol. En utmaning är att använda så få komponenter som möjligt, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv.

– Men allt som inkluderas i en produkt blir också potentiella felkällor, så rent kosmetiska add-ons undviker vi. Men ett samtida uttryck och en tydlig produktidentitet är viktigt.

Måste man vara friluftsintresserad för att få jobba hos Thule? Nej, men det blir enklare att relatera till de problem som ska lösas.

– Vi har en skön mix i organisationen mellan utenördar och mer modesta friluftsutövare – ett bra koncept, säger Henrik Eriksson.