Varje år säljs 10 miljoner symaskiner i världen. Tillsammans utgör VSM Groups varumärken Husqvarna Viking, Pfaff och Singer cirka en tredjedel av dem. Symaskinsproduktionen i Huskvarna har flyttats till Kina och Brasilien och bolaget ingår numera i SVP Worldwide, som ägs av ett amerikanskt investmentbolag, men den småländska staden fortsätter att ansvara för produktutvecklingen.

 

Rasmus Stenbäcken Husqvarna
Husqvarna Viking Designer Epic och Rasmus Stenbäcken, Vice President Global Brand Management för Husqvarna Viking, Pfaff och Singer.

 

Tre olika designspråk

VSM Groups varumärken kännetecknas av sina olika designspråk.

– Designen spelar väldigt stor roll. Konsumenterna identifierar sig med varumärket och maskinen måste passa in i deras bild av det, säger Rasmus Stenbäcken, Vice President Global Brand Management för Husqvarna Viking, Pfaff och Singer.

Han har följt med på Singers resa från omedveten design till ett tydligare designspråk med ledorden pålitlig, vänlig och enkel. En lyckad insats som ledde till pris i designtävlingen Red Dot Award. Utmärkande för Pfaff är en stilren design – ”less is more”.

– Pfaff är ren, modern och minimalistisk – ett konstverk. Man vill ha symaskinen framme och inte ställa undan den i skåpet.

Husqvarna Vikings designspråk är till skillnad från Pfaffs detaljrikt. Former och känslor är tongivande med kontrasterande möten mellan hårt och mjukt.

 

Bolagets dyraste symaskin

Alla symaskiner kvalitetssäkras noggrant. VSM Group bygger prototyper, träffar leverantörer, skruvar isär maskinerna och går igenom att varenda del fungerar som den ska. Med hjälp av input från experter, sömmerskor, handlare och konsumenter kan produkterna ständigt förbättras.

Bland de 120 symaskinerna som produceras av bolaget är det en som sticker ut. Vanligtvis tar produktutvecklingen cirka 1,5 år – Husqvarna Viking Designer Epic tog dubbelt så lång tid.

– Jag skulle säga att det är världens bästa konsumentsymaskin och VSM Groups dyraste, säger Rasmus Stenbäcken.

Designer Epic lanserades 2015 för cirka 120 000 kronor – med ny mekanik, elektronik och mjukvara. Symaskinen har en interaktiv surfplatteliknande skärm, inbyggd molntjänst och digital rådgivare.

 

Symaskiner åldras fortare

Från floppydiskar och USB till uppkoppling – symaskinen är inget undantag från den tekniska utvecklingen. Med hjälp av dataprototyper kan VSM Group utveckla högteknologiska och komplexa produkter.

Äldre symaskiner är kända för sin hållbarhet, hur är det med de nya avancerade modellerna?
– Maskinerna ska klara tusentals timmar sömnad men generellt kan man säga att teknikutvecklingen gör att de åldras snabbare i dag. Gränssnittet känns modernt inom en begränsad period, precis som gällande alla tekniska produkter.

Hur ser symaskinens framtid ut?
– Redan i dag förväntar sig konsumenter att det ska finnas wifi, trots att det bara finns på top of the line-symaskiner. Det skulle förvåna mig om det inte blir vanligare i framtiden. Kreativitet kopplas ihop med inspiration och i stället för att gå en utbildning i klädsömnad kanske man via skärmen kan lära sig av en duktig designer i New York?