Världens smartaste knapp. Så beskriver Pranav Kosuri Stora Designpriset-finalisten Flic, som hans företag Shortcut Labs har utvecklat. Här svarar han på frågor om produktens utmärkande design.

Vad är det som är så speciellt mer er design?
– Det som gör den så unik är att det bara är en knapp. I dag har vi en massa smarta funktioner och appar på våra mobiler. Men sättet vi kommunicerar med funktionerna är inte anpassade till vårt dagliga liv. Vi ville ta fram ett koncept som är enkelt och gör funktionerna mer tillgängliga.

– I appen ställer du in vilka funktioner knappen ska ha. Sedan bestämmer du med ett eller två korta klick, eller ett längre tryck på knappen vad du vill att den ska utföra. Till exempel reglera belysningen hemma, ta bilder med mobilkameran eller skicka ett sms med din GPS-position om du inte kan ringa i en nödsituation.

 

Flic – finalist Stora Designpriset 2016

 

Hur har designprocessen sett ut?
– Enkelhet har genomsyrat designprocessen, och det har gett ett otroligt genomslag. Vi började med att ta fram en prototyp, men efter en resa till USA där vi testade produkten, insåg vi att namn och design behövde förbättras. Vi tog hjälp av våra vänner på designbyrån People & People för att ta fram en design som passar i ett hem. Samtidigt som våra ingenjörer Anton och Emil tog fram och utvecklade all hårdvara i Flic.

Vilka utmaningar har ni stött på längs med vägen?
– Det var när vi kom till USA och förstod att vi behövde ta ett omtag på designen. Att bygga en ny formfaktor som ska tilltala alla och sätta den i produktion var lite som att börja om från början.

– En stor utmaning är också att få alla delar att hålla ihop. Under produktionsprocessen var det att lyckas med faktorer som hur det ska kännas när du trycker på knappen och att färgerna fungerar i silikonprocessen. Att få allt att bli så perfekt som möjligt.

Vilka affärsmärsmässiga fördelar vinner ni med en god design?
– För oss har lanseringen av produkten varit över all förväntan. Vi började med att lansera ett koncept, med målet att få in förbeställningar för 80 000 dollar för att kunna sätta den i produktion. Vi uppnådde det målet på 30 timmar. Vi fick in drygt 950 000 dollar i förbeställningar under den första månaden. Många ser potentialen i produkten, även om de inte sett den i verkligheten. Det här har varit en av de största crowdfunding-kampanjerna i Europa någonsin.

– Många köper flera stycken, rekommenderar den till sina vänner. I dag är vi fortfarande på förbeställningar och har skeppat ut över 100 000 enheter.

Varför tror du att ni gått till final?
– Jag tror att många tycker det är coolt att vi är en liten okänd spelare. Ett gäng entusiaster som hade en dröm att bygga den här produkten. Vi tog in input från mentorer och andra bolag och branscher, såg en marknadspotential och tog det hela vägen till att realisera vårt mål. Det är roligt att bli nominerade – det var inte länge sedan vi satt och jobbade i en källare i KTH.