18
apr
2019

Finalist 2019: Renova

Med ett ökat intresse för hållbarhetsarbete såg Renova ett behov av att göra det enklare för sina kunder att följa deras återvinningsarbete i statistik genom pedagogisk UX-design.

Med kundnytta och hållbarhetsfokus utvecklade denna finalist i Stora Designpriset en enkel och snygg UX-design som ger en lättförståelig översikt av en verksamhets källsortering och återvinning.

 

Ökat behov av insikter i hållbarhet

Med kunder från bostadsrättsföreningar till stora industrier hanterar Renova stora mängder data på vilken form av avfall företag gör sig av med och hur det hanteras. När allt fler företag intresserar sig för processerna bakom återvinning såg Renova behovet att svara på frågorna som uppstår.

– För några år sedan räckte det med att man fick hjälp med bortskaffandet, men nu finns det en efterfrågan på om vad som händer efteråt. Det ville vi bidra med för att hjälpa företag förbättra hållbarhetsarbetet och miljöengagemanget, säger Kajsa Lager, chef för affärsområde tilldelningar.

Kundbaserat system

Renova satte de ihop ett team internt som utgick från kundernas önskemål tillsammans med den tekniska utvecklingspartnern Inuse som också genomförde intervjuer med referensgrupper.

Vikten lades på en UX-design som presenterar data på ett så lättförståeligt vis som möjligt, samtidigt som det ska utgöra beslutsunderlag och fungera för presentationer i tydliga och snygga grafer.

– I systemet kan du se när du behöver tömningar eller nya kärl, vilka strömmar av material du producerar mest av. Det här kan handla om stora industrier med mängder kärl och då är det ännu viktigare att kunna effektivisera det operativa arbetet och få uppföljning som inte kommer i ett svårtytt Excel-dokument, förklarar Mikael Borgman, chef för IT och projekt.

”För några år sedan räckte det med att man fick hjälp med bortskaffandet, nu finns det en efterfrågan på vad som händer efteråt."

Kajsa Lager, chef för affärsområde tilldelningar

Bra design ger effekt

Utvecklingsprocessen har även påverkat Renova som företag då de har skapat en tydligare kommunikation såväl internt som mot kunder. Systemet har också minskat trycket på företagets kundservice och ökat effektiviteten.

– Vi ser hur kunder laddar ner statistikrapporter löpande och hur kärltömningar ökar. Fastighetsägare laddar själva ner hämtscheman och både vi och fastighetsägare ser vilka avvikelser som sker vilket bäddar för en bättre kunddialog, förklarar Mikael Borgman.

Mer om Renova

Finalist Stora Designpriset 2019: Renova portal
Producerande företag: Renova Miljö
Design: inUse
Motivering: Återvinning är en essentiell del för att utveckla hållbarhetsarbetet – detta tog Renova fasta på genom att inte bara utveckla en väldesignad digital portal för sina kunders uppföljningsarbete, utan också skapa motivation för kunder att förbättra sin operativa verksamhet ur ett miljöperspektiv genom tydlig data.

Vill du att Renova ska vinna ”Publikens pris”? Rösta här!