Italienaren Samuele Meda arbetade som designchef på Electrolux i Stockholm, när Dometic för snart 1,5 år sedan handplockade honom till product design director. Den börsnoterade koncernen hade bestämt sig för en intern satsning på design.

– Jag blev överraskad att det inte redan fanns en designavdelning. Alla företag som tar design på allvar har ett eget designteam. Men det fanns en öppenhet för förändring och möjlighet för mig att få göra skillnad, säger Samuele Meda.

 

Samuele Meda, Dometic
Dometic CFX Range och Samuele Meda.

 

Redesignad identitet

Dometic riktar sig till människor på resande fot med fokus på klimat, hygien och sanitet, energi och styrning, mat och dryck samt säkerhet och trygghet. Bland de mer än 1 000 produkterna finns markiser, kylboxar, kylskåp, spisar, luftkonditionering, fönster och backvideosystem. Samuele Medas första uppgift var att renodla varumärket, med ett gemensamt designspråk i linje med en ny visuell identitet.

Hittills har såväl logotyp som produkter utvecklats, alltid utifrån målgruppens behov. Till exempel fick kylboxen ett ljusare lock eftersom ett mörkt blir för varmt att sitta på i solen. Och medan båtägare vill ha vita premiumprodukter, dras lastbilsförare mer till det robusta.

– Designen kan göra stor skillnad för upplevelsen och vi måste undersöka hur produkten fungerar i olika kontexter. Vi försöker verkligen att lyssna på våra konsumenter.

 

Tydligare designprocess

På Dometic mötte Samuele Meda en otydlig designprocess med för många externa kockar. Riktlinjerna var vaga – han beskriver dem som ”en bok med ingredienser”.

– Man kan inte ge en bok med ingredienser till flera olika kockar och förvänta sig att de ska laga samma rätt. Det måste finnas en detaljerad kokbok och endast en kock. Först nu när vi byggt upp ett internt designteam med tydliga riktlinjer kan vi med framgång använda externa resurser.

 

Dometic satsar på kontrollerad kreativitet

Samuele Meda är inte imponerad av branschens likriktade design. Han vill att Dometic ska ha modet att sticka ut i mängden.

– Dometics formspråk är puristiskt och designen lite skandinavisk. Den ska hålla länge så vi måste vara försiktiga och inte för kreativa. Jag kallar det kontrollerad kreativitet.

Dometics designplattform är nu satt och nästa steg för Samuele Meda är att skapa ännu bättre och mer uppkopplade produkter. Utvecklingsresan har bara börjat.