Segmentet för vuxenleksaker har växt sedan LELO klev in på marknaden för drygt tolv år sedan. Företaget skapade en ny nisch, där designen fick ett tydligare fokus än tidigare. Estetiken har gått från porrig och skämtsam till vacker och avskalad.

– Det saknades kvalitet, skönhet, innovation och variation i utbudet. Vi ville förändra, förbättra och tillföra något nytt, förklarar Miroslav Slavic.

 

Attitydförändring till sexleksaker

De senaste åren har det skett en attitydförändring till vuxenleksaker, både i media och hos användarna. Från att ha varit något man gömmer i byrålådan och inte pratar högt om, har det blivit en accessoar man är stolt över och kan diskutera öppet med sina vänner. Ett tiotal företag har börjat gå i LELO:s fotspår. Konkurrensen är dock något som Miroslav Slavic välkomnar.

– Ju fler innovativa produkter som lanseras, desto mer medieutrymme får de. Det gör också att folk känner sig bekväma med att köpa dem, det finns inte längre något tabu runt produkterna, säger han.

LELO har ett stort team med designers och ingenjörer över hela världen som tar fram flertalet nya produkter varje år. Bara under sista kvartalet 2015 lanserade företaget sju nya unika produkter.

– Varje produkt som vi tar fram kommer från en idé, ett identifierat behov och en möjlighet att förverkliga dem. Inspirationen hämtas från allt som är vackert och funktionellt, berättar Miroslav Slavic.

 

Genomgår strikta tester

Produkterna genomgår strikta tester i LELO:s egen fabrik, för att säkerställa kvaliteten. De testas också genom alla steg av processen av en grupp testpersoner för att säkerställa att de håller måttet innan de lanseras, förklarar han. Hur gör ni för att fortsätta vara marknadsledande, nu när fler företag klivit in på marknaden?

– Vår fördel är vår utmärkta produktdesign i kombination med innovation, hög kvalitet och en genuin förståelse för njutning, samt många år av bra marknadsföring och varumärkesbyggande, säger Miroslav Slavic.

Under de senaste fem åren har företaget tagit emot 34 designpriser, allt ifrån tre Red Dot Awards till det prestigefyllda guldlejonet i Cannes Lions för bästa produktdesign.

– Högteknologiskt tänkande och influenser av skandinaviska designprinciper tillsammans med innovativ utveckling får oss att stå ut bland konkurrenterna, säger han.