För snart femton år sedan arbetade Lars Erikson med att bygga upp Electrolux designavdelning i Asien. Han bad en medarbetare att designa belysning i ett kylskåp. Men i stället för en förväntad skiss på hur uppgiften skulle lösas rent praktiskt, fick han en bild som beskrev upplevelsen då man tittade in i kylskåpet.

– Det blev början till en förändring, både för mig och för Electrolux, säger Lars Erikson.

 

Utseendet har underordnad betydelse

Hade du frågat honom hur han såg på design för lite mer än trettio år sedan, hade svaret troligtvis inte varit detsamma som i dag. Mycket har hänt sedan den då nybakade civilingenjören som studerat byggnadskonst fångades av industridesignens konstnärliga uttryck vid en utställning på Konstfack. I dag har utseendet en underordnad betydelse när han beskriver vad ordet innebär.

– Jag bryr mig inte bara om hur produkterna ser ut. Det är något annat vi ska erbjuda i dag. Design är en förändringsagent. Vi som designkår måste ställa om och gå från gestaltning till att prata om något annat, säger han.

Med ”annat” syftar han på upplevelse och kundvärde. Tillsammans med sina 250 medarbetare vill han verka som en kreativ hub som ska hjälpa företaget att visualisera framtiden.

 

Byggt upp en researchavdelning

Arbetet med att ta fram ett ekosystem av produkter och tjänster som ska förenkla och spara tid åt kunderna har påbörjats, men det är fortfarande en bra bit kvar att gå. Electrolux har byggt upp en researchavdelning som hjälper företagets designers med forskning och trendspaning kring livsstil och den miljö som produkterna ska användas i.

– Vi är som svampar som suger upp trender, men vi måste underbygga det med fakta. Våra researchers är precis som våra designkontor spridda över hela världen.

Digitaliseringen i företaget går hand i hand med samhällsutvecklingen och kundernas beteende och förväntningar. Produkterna byggs med ett digitalt uttryck och innehåll, och designprocessen utvecklas och effektiviseras med hjälp av digitala verktyg, VR och molntjänster.

 

Electrolux förändrar sitt erbjudande

Inom de kommande åren kommer företagets erbjudande förändras. Electrolux kommer kanske inleda strategiska samarbeten med partners som till exempel Apple, Google, Facebook, för att ge mervärde till kunderna.

– Vi kommer med all sannolikhet erbjuda fler smarta produkter som är uppkopplade. Det kunderna efterfrågar i dag är att det ska vara enkelt och spara tid. Kan man lösa de två problemen är det en bra början. Till exempel, köper du en tvättmaskin så får du tvättmedlet i brevlådan. Det ställer oerhört stora krav på vår verksamhet. Vårt bidrag från designavdelningen är att redan nu måla upp upplevelsemodeller som kan hjälpa verksamheten att gå vidare och se lösningarna.