Waterproof satsade när marknaden dök
En prisad torrdräkt men sviktande marknad gav Waterproof en puff i baken. Där andra hade skurit ner valde de i stället att satsa. Resultatet blev en produkt utvecklad för helt nya målgrupper, dubblerad omsättning och en vinst som ökat från 700 000 till 4 miljoner på bara några år.
För sju år sedan var Waterproof kända för sina torrdräkter inom sportdykning. Den höga kvaliteten och starka designen gav dem utmärkelser som Stora Designpriset och Red Dot Award. Men samtidigt var efterfrågan på sportdykning på väg ner.
– Vi började snegla på andra användningsområden, och på yrkesgrupper som arbetar på land, men är beroende av bra produkter om de skulle trilla i, berättar Göran Ehlmé, head designer på Waterproof.
Sjöräddningssällskapet blev startskott
Ett samarbete med Sjöräddningssällskapet blev startskottet för ett koncept som numera står för en stor del av företagets tillväxt. I dag finns kunderna främst inom polis och militär.
– Det här blev ett helt nytt ben för oss. Målgruppen är 80 procent av sin tid på land, och har höga krav på mobilitet. Samtidigt ska dräkten fungera i vattnet. För att hitta rätt arbetar vi nära slutanvändarna, berättar Göran Ehlmé.
I en ideal situation inleds samarbetet med ett möte med designavdelningen och de som ska använda dräkten. Användarna berättar vad de behöver för funktioner, hur dräkten ska användas, vad som fungerar eller inte. Designerna bidrar med sin kunskap och erfarenhet.
– Därefter försöker vi hitta ett sätt att närma oss varandra, och också den prisnivå som är rimlig. Vilket blir det bästa resultatet med de förutsättningar och det material vi har.
Men i vissa fall är beställaren en inköpsavdelning som befinner sig en bra bit från slutanvändaren. Och som tycker att priset är viktigare än kvalitet. I de fallen väljer Waterproof hellre att stå över.
– Vår framgång bygger på kvalitet och funktion. Det är viktigt för oss och vi får hoppas att målgruppen tycker att det är värt slutpriset. Det är naturligtvis en avvägning man får göra.
Undviker stora marknaden
Hur och var Waterproof säljer sina varor har stor betydelse.
– Vi har varit strikta när det gäller distributionen i Europa. Särskilt i Tyskland, som är en stor marknad för oss. Vi valde att ha få återförsäljare, men ett genomtänkt återförsäljarnät.
Varje butik fick sitt geografiska område för att slippa konkurrera med andra i samma stad.
– På så sätt blev det inget priskrig som kunde ta död på marknaden.
Utanför Europa har de inlett ett samarbete med företaget Tabata som säljer dykutrustning, men inga dräkter.
– Vi blev deras distributör i Tyskland och Sverige och de vår distributör i USA och i Asien. Vi hjälpte varandra med distribution och kompletterade varandras utbud.
Kvalitetssäkring mitt i naturen
Liksom många andra på företaget har Göran Ehlmé en bakgrund inom sportdykning. Han arbetar som naturfilmare och expeditionsledare och var nyligen i Nordnorge för en inspelning av Mitt i naturen.
– Det blåste styv kuling, var snöstorm och allmänt skitväder, men det betydde inte att vi inte jobbade. Jag hade min torrdräkt på mig hela dagarna och gick i och ur vattnet. Det är vid sådana tillfällen jag känner att ”wow, det här funkar verkligen”.
– Det är en sak att sitta inne på ett kontor och designa, en annan att komma ut och få bekräftelse på att produkten fungerar. Man känner väldigt fort när det är bra – och samma sak när det inte funkar, säger Göran Ehlmé.
