Stefan Larsson är Scanias egen interna Sound Designer. Han provar bland annat olika ljud i simulatorer och realistiska körsituationer, där ljuddesignen ska interagera med fordonets informationssystem och displayer. Han menar att en produkt kan sälja bättre med hjälp av ljuddesign.

– Vi underskattar ofta vad ljud kan åstadkomma. Tänk dig exakt samma film, fast med och utan filmmusik. Det blir förstås jättestor skillnad. När vi köper en vara kan ljudintrycket vara en faktor som påverkar det slutgiltiga köpbeslutet, säger han.

 

Ljud är subjektivt

Samtidigt, påpekar han, är det naturligtvis väldigt subjektivt vad vi uppfattar som bra eller dåliga ljud. Det är viktigt att ljud inte stressar människor i onödan, vilket är särskilt viktigt att tänka på när man sätter ljud i en förarmiljö.

För att skapa ett ljud som stödjer en produkt måste man förstå sin produkts varumärke och vad det ska utstråla, och beskriva hur man vill framstå hos kunderna, förklarar han.

– Varumärket ska översättas till ett ljudspråk som passar sammanhang och produkt. Det är en stor fördel om exempelvis testpersoner och beslutsfattare har viss ljudkunskap för att kunna ta träffsäkra beslut i designprocessen, säger Stefan Larsson.

Slutresultatet kan bestå av ljud i form av till exempel varningssignaler eller jinglar.

När passar det med ljuddesign?
– Jättemånga branscher har användning av produktspecifika ljud. Det gäller till exempel vitvarubranschen, it, fordon. Andra slags ljud kan vara närvarande i affärer, på konferenser och vid presentationer.

Oönskade ljud som skrammel eller obehagliga tonala ljud måste däremot tas bort ur själva konstruktionslösningen.

– Allt gnissel ska bort ur maskineriet. För att nå en önskad ljudeffekt kan man använda referensljud från konstruktionslösningar eller produkter som motsvarar den ljudupplevelse man eftersträvar, förklarar Stefan Larsson.

Har du exempel på varumärken som använt ljud med framgång?
– Apples startsignal på datorerna har låtit på samma sätt i tjugo-tjugofem år nu. De har använt ljudet konsekvent och deras datorer förknippas med det. Man kan fråga sig varför Apple inte uppdaterar ljudet, men signalen har så stark koppling till varumärket att det inte finns något egenvärde. McDonald’s har använt varianter av sin jingel i många år och man kan uppleva förnyelse fast det i grunden är samma toner. Precis som de antagligen vill framställa sig.

Vilket är ditt eget favoritljud?
– Jag vill gärna lyfta fram tystnaden, som är en bristvara i dag.