sv / eng
Följ oss
02
MAJ
2017

Uppkopplad hiss för designsäkra hem

Posted By :
Comments : Off

Unik, ergonomisk och användarvänlig, har varit ledord när Aritco utvecklat sin första villahiss. Produktchef Petra Lind berättar om hur de utvecklat en praktisk designmöbel.

Petra Lind Aritco

Villahissen Aritco HomeLift och Petra Lind, produktchef Aritco Lift AB.

Vad utmärker er design? 
– Aritco har utvecklat hissar i 20 år, men den här är gjord som en snygg och funktionell möbel för hemmet. Vi har jobbat med mjuka former och sett till att det inte finns några synliga skruvar. Den ganska tråkiga hissväggen där spegeln brukar sitta har vi gjort till ett konstverk med olika mönster. Knapparna har ersatts av ett ergonomiskt vred och belysningen kan anpassas med hjälp av en app i din telefon. 

Vilket problem löser den?
– Hissen kan transportera både människor och saker. Den hjälper dig att få med barnvagnen eller matkassarna mellan våningsplanen och ger äldre människor möjligheten att bo kvar i sina hus. 

Hur har designprocessen sett ut?
– Vi har haft ett tajt samarbete med Lervik Design, från skisser till tester på slutanvändare till färdig produkt. Målet har varit att hitta bästa möjliga lösning för ett hem med en unik, ergonomisk och användarvänlig produkt. Det har tagit två år.

Hur motiverar ni kostnaden för designen?
–Aritco HomeLift är det första hissen som är designad för ett hem och vi ser att folk är villiga att betala för den. 

Varför tror du att ni är en av fem finalister i Stora Designpriset 2017?
– Därför att vi gjort något unikt och tagit villahissen till en ny nivå, både gällande design och innovation. Aritco HomeLift kan ställas direkt på golvet, behöver inte ta mer plats än en garderob och kan styras via telefonen.

FAKTA
Företag: 
Aritco Lift AB.
Varumärke: Aritco.
Produkt: Aritco HomeLift.
Omsättning: 350 miljoner kronor.
Kostnad: Från 250 000 kronor. Antalet våningar, dörrar och färgval avgör priset.