sv / eng
Följ oss
10
NOV
2017

Svenska designchefen på Veryday om nya arbetslivet i New York

Posted By :
Comments : Off

Daniel Höglund på Veryday har bytt kontoret i Stockholm mot New York. Den svenska designchefen berättar om en ny och utmanande affärskultur.

Daniel Höglund.

Daniel Höglund.

Efter att Daniel Höglund tagit examen vid Designhögskolan i Umeå fick han jobb på Veryday, och där har han blivit kvar. Under 22 år har han sett design växa sig allt starkare och alldeles nyligen har han flyttat till företagets New York-kontor.

Självklart med design

Genom åren har Daniel Höglund arbetat med en rad välkända varumärken, till exempel Ikea, Bahco och Getinge. Men när han inledde sin karriär hade förståelsen för vikten av design ännu inte hunnit etablera sig. 

– I dag har design vuxit sig stark, blivit erkänd och strategiskt viktig i många företag, säger han.

Hjälper företag förändras

Daniel Höglund menar att det inte längre räcker för företag att producera produkter. För att lyckas måste de bygga upp sitt varumärke med känslor och tjänster – gå från produktföretag till serviceföretag. Det är där design kommer in.

– Enda sättet för en designbyrå att vara relevant i dag är att hjälpa företag att förändras. Vi kan hjälpa till med att förstå de emotionella aspekterna bakom varför en konsument tilltalas av ett varumärke och köper en viss produkt. Design hjälper oss att förstå människors behov och skapa nya lösningar för dem. 

Annan affärskultur i USA

De senaste fem åren har Daniel Höglund haft rollen som designchef på Veryday. När han blev erbjuden att byta kontoret i Stockholm mot det i New York tvekade han inte. Efter några månader, i sitt USA-team på 13 personer, kan han konstatera skillnader i affärskultur.

– I USA är man mer direkt. Det används många superlativer och ”everything is great”. Sverige är ganska konsensusdrivet och blygt, men samtidigt har vi en mer empatisk och involverande designprocess.

Han fortsätter.

– Alla i New York är väldigt verbala och duktiga på att uttrycka sig. Det är den stora utmaningen tycker jag – att man måste vara väldigt precis, kunna förklara och bygga en bra historia.

Vilken ställning har design i USA?

– USA är världsledande på kommersiell design. Här vågar man sticka ut, det finns ett designtänk och strategisk design är mer utvecklad än i Europa. Sverige har i jämförelse, av förklarliga skäl, en ganska liten designbransch. Hela vårt land har ju ungefär lika många invånare som New York.

Designchefens sanningar om design

  • Ett måste för företag som vill vara marknadsledande.
  • Avgörande i skapandet av framtidens produkter och tjänster.
  • Många företag behöver bli bättre på att inkludera design på ledningsnivå och designers på att förstå hur designlösningar stöder affärsstrategier.

 

Svensk fika med teamet på Veryday.

Svensk fika med teamet på Veryday.