sv / eng
Följ oss
03
MAJ
2017

Nytänkande design ändrar definitionen av en hjälm

Posted By :
Comments : Off

Hövding 2.0 är inte ännu en cykelhjälm. Det är en helt ny definition av vad en hjälm är.

Fredrik Carling, VD

Hövding 2.0 och Fredrik Carling, vd för Hövding.

När idén om en hjälm som inte ska bäras på huvudet föddes, hade nog de flesta andra sagt att det är omöjligt. Det berättar Fredrik Carling, vd för Hövding.

Vad utmärker er design?
– Höjden i vår industridesign och innovation ligger i Hövding som sådan. Tanken på en hjälm som skyddar huvudet – utan att bäras på huvudet – är från början sprungen ur rädsla. Under 2005 introducerades en hjälmlag för barn, och det fanns en diskussion om att den även skulle gälla vuxna. Majoriteten av cyklister tycker att en hjälm hindrar dem från att cykla och många tycker att den begränsar deras frihet. Hos oss väckte det lusten att utveckla ett alternativ.

– Hövding 2.0 bärs som en krage, och löser vid en olycka blixtsnabbt ut sig till en hjälmformad airbag. Designmässigt finns det tre utmärkande komponenter. Ingen annan airbagprodukt är tredimensionell, utan de flesta är en form av kudde eller filt. En andra är vår algoritmdesign, som kan skilja en olycka från vanlig cykling – det är en designprocess i sig. Den tredje är att få ihop alla delar i ett formspråk och en fysisk form som får användaren att vilja bära den.

Vilket problem löser den?
– Förutom det uppenbara, att skydda huvudet vid en olycka, löser den folks vardagsproblem. Vi har gjort en undersökning hos dem som använder vår hjälm, och 20 procent säger att de cyklar mer än de annars skulle ha gjort. Hjälmens design gör att de inte behöver tänka på att frisyren blir förstörd, eller om trafiken är tuffare än vad de är vana vid. Hövding är också lättare att ta med sig än en vanlig hjälm – den kan knölas ner i väskan.

Hur har designprocessen sett ut?
– Den röda tråden är att inte se det omöjliga, utan det möjliga. För oss är omöjlighet triggern, att ta en stor och galen idé till verklighet. Det handlar inte om att ta en penna och ändra formen på den, utan hitta möjligheter att skriva på ett papper utan en penna.

– Designerna, snarare än ingenjörerna, har lett utvecklingsprocessen. Det gjorde till viss del att saker som ingenjörer inte ser som en möjlighet kunde realiseras. Designerna tänkte fritt och användare och design fick diktera. Kanske var det ett måste för att ta så pass stora kliv som vi har gjort.

– Första versionen av Hövding började utvecklas under 2005 och certifierades 2011. Ingen hjälm hade tidigare byggts på en airbag så vi fick även utarbeta en testmetod för certifiering. Bara det tog två år.

Hur motiverar ni kostnaden för designen?
– När Hövding först introducerades kostade den cirka 4 000 kronor. I dag är vi nere på 2 700 kronor. Det är med vår senaste version som vi kan komma ner i pris och börja tala om massproduktion. 1.0 hade inte kunnat bygga ett företag, det kan 2.0 göra.

– Vi har gått från en prototyp till något riktigt bra, som är lättare och smidigare för användaren. Ett fint exempel på hur produkt- och industridesign bidrar till en kraftig reducering av kostnaden. Till dags datum har vi sålt cirka 50 000 exemplar. I airbagindustrin är det dock volymmässigt inte på en nivå för att komma ner till attraktiva produktionskostnadsnivåer.

Varför tror du att ni är en av fem finalister i Stora Designpriset 2017?
– Hövding 2.0 är ett klockrent exempel på ett helt omtänk gällande vad en hjälm är. Inte bara en nyans eller justering utan en 180-graders svängning. Innovationshöjden är enorm. Jag tror att vårt koncept kommer att påverka hur världsbilden för hjälmar ser ut de kommande 100 åren. Och då menar jag inte bara cykelhjälmar, utan skidhjälmar, hjälmar för äldre personer med dålig balans och andra typer av hjälmar.

FAKTA
Företag: Hövding.
Omsättning: Nettoomsättningen uppgick 2016 till drygt 44 miljoner kronor.
Produkt: Cykelhjälmen Hövding 2.0.
Kostnad: Rekommenderat pris 2 700 kronor.

fore_efter2016

Hovding2