sv / eng
Följ oss
01
DEC
2017

Framtidsavdelningen på LEGO uppfinner morgondagens lek

Posted By :
Comments : Off

Magnus Göransson är Design Director på LEGOs framtidsavdelning. Med input från forskning, trendrapporter och barns tester uppfinner Creative Play Lab morgondagens lek.

LEGO och Magnus Göransson i LEGO-figur.

LEGO och Magnus Göransson i LEGO-figur.

Arbetsdagarna på LEGO ser lite annorlunda ut än när Magnus Göransson jobbade som designkonsult. Som konsult var det viktigt att snabbt kunna skifta fokus. Ena veckan kunde det handla om att arbeta med ett implantat till ett hjärta, nästa vecka design av en pryl inom byggindustrin. Uppdragen hade tydligare start och stopp, och processerna var snabba. I rollen som Design Director på LEGO Creative Play Lab är tempot lugnare.  

– På LEGO får jag möjligheten att gå ner mer på djupet. Här kan en process pågå i ett eller flera år, säger han.

Som exempel tar han LEGO Friends, den serie produkter som togs fram för att få fler flickor att intressera sig för LEGO. Det tog fyra år innan den stod på leksaksaffärshyllan.

Förutspår lektrender

På Creative Play Lab arbetar designers, analytiker, tech scouter och andra kompetenser med att ta fram förslag på hur framtidens lek kan se ut. Som startpunkt forskar de kring socioekonomiska trender, hur teknologi kommer påverka lek de kommande åren, och medan nya produkter utvecklas så testas de dagligen av barn. Hypoteser formuleras, och input från barnen bestämmer riktningen framåt.

– Vi uppfinner morgondagens lek med LEGO genom att förutspå vilka trender och behov som kommer uppstå på olika marknader och sedan adresserar vi dessa genom produkter, tjänster eller strategier, berättar Magnus Göransson.

Precis som många av kollegorna har han starka band till LEGO. Som barn satt han ofta och byggde och grävde efter klossar i sin stora legolåda, vilket gav upphov till ett rasslande som höll på att gå hans syster på nerverna.

– LEGO är speciellt, här finns många kreativa människor som har ett känslomässigt band till produkterna. Det är ett verktyg man kan skapa med i tidig ålder, och många fortsätter även som vuxna. Här finns många lekvänliga människor, säger han.

Legobyggare blir designer

Magnus Göransson har tidigare bland annat arbetat som Creative Director på produktutvecklingsföretaget Scalae, som var finalist i Stora Designpriset 2014. Det som skiljer arbetsgruppen på LEGO från hans tidigare är att ungefär hälften av designerna inte är utbildade inom just design. De är rekryterade för att de är duktiga på att bygga med lego. Varje år arrangeras några dagars uttagningar med tester där de bästa kandidaterna väljs ut.

Personerna i arbetsgruppen kommer från hela världen – någon har en bakgrund som kyrkoorganist och en annan som karusellförare på Disneyland.

– Vi har ett persongalleri som inte går av för hackor. På det här sättet bildas en intressant dynamik i gruppen, berättar han.

LEGO är ett danskt familjeägt företag som funnits sedan 30-talet. 1958 lanserades legoklossen så som den ser ut i dag, och två gånger har företaget fått utmärkelsen ”århundradets leksak”. Ordet lego kommer från danskans leg godt som på svenska betyder ungefär lek bra.

– Det är ett coolt företag att arbeta för, med fina värderingar som får en att må bra i själen. Vi skapar morgondagens designers genom kreativitet och lek – en positiv kraft i barns liv. Det finns också en långsiktighet i ägandet, inga överilade beslut fattas. Det upplever jag som mycket positivt, säger Magnus Göransson.

LEGO Creative Play Lab

  • Framtidsavdelningen på LEGO, som uppfinner morgondagens produkter.
  • Består bland annat av designers, analytiker och tech scouter.
  • Design Director för avdelningen är Magnus Göransson.
  • Magnus Göranssons favoritlego är 31052 Vacation Getaway.