sv / eng
Följ oss
26
SEP
2017

Företagen står i kö till innovationshuset Epicenter

Posted By :
Comments : Off

Växtvärk och generositet är kriterierna för att bli medlem i Epicenter. Företag köar för att flytta in i Stockholms digitala innovationshus.

Mattias-Hansson-EpiCenter

Bild från EpiCenter och Mattias Hansson, operativ chef Epicenter.

– Kan jag ringa upp om två minuter? Jag sitter i en annan intervju med en spansk tidning, säger Mattias Hansson.

Som operativ chef för Epicenter tar han emot samtal från hela världen, medier och företag som vill veta hur Sveriges första digitala innovationshus fungerar.

300 växande företag

I januari 2015 öppnade Epicenter, ett nybyggt innovationshus på 30 000 kvadratmeter, i centrala Stockholm. Bakom satsningen ligger konsultföretaget Result och eventföretaget Sime, i samarbete med fastighetsägaren AMF. Syftet var att skapa en fysisk mötesplats för innovation och tillväxt.

Platserna fylldes omedelbart. I dag har Epicenter 3 000 medlemmar från 300 bolag och en lång kölista. Kriterierna för medlemskap är viljan att växa och att dela med sig av sin kunskap. Det är nämligen summan av företagens kompetenser som utgör Epicenter.

– Epicenters historia byggs med våra medlemsföretag. Vi älskar när bolag växer och önskan är att de ska bli så stora att de blir tvungna att flytta från oss, säger Mattias Hansson.

epicenter

Epicenter.

Startup möter corporate

På Epicenter hyr man inte en kontorsplats, utan man betalar för att vara medlem. Individer kan ansöka om ett kunskapsmedlemskap och för större bolag finns mer omfattande företagsmedlemskap. I innovationshuset finns större bolag som Stare Stable, Volvo och Spotify representerade men även mindre startupföretag. Majoriteten av medlemmarna befinner sig i utvecklingsfasen däremellan.

– De stora bolagen vill lära sig av nya och innovativa startup, och vice versa. Medlemmarna blir en del av ett livligt community, ett ekosystem av entreprenörer som genererar en energi som är svår att hitta på andra platser, säger Mattias Hansson.

Demokratisk design

För företagen i Epicenter är design en så pass integrerad del av produktutvecklingen att den inte behöver nämnas. Mattias Hansson talar om en spännande tid för både design och företagande.

– Det har aldrig varit mer demokratiskt att driva business. Det är inte säkert att du kommer att lyckas bara för att du driver ett stort börsbolag, det kan lika gärna vara ett enmansbolag på Epicenter som gör det. Det är den bästa idén som vinner, säger han.

Vad är Epicenter?

  • Stockholms första digitala innovationshus där svenska och internationella entreprenörer och företag kan samarbeta, utvecklas och växa.
  • Cirka 15 anställda.
  • 3 000 medlemmar från 300 bolag.
  • Individer kan ansöka om ett ”Knowledge membership” (2 500 kronor per månad) och för större bolag finns ”Corporate membership” (från 15 000 kronor per månad).