sv / eng
Följ oss
15
FEB
2017

Elektriska Cake utmanar mc-marknaden

Posted By :
Comments : Off

Om ett år lanserar Stefan Ytterborns företag Cake sin första elektriska offroadmotorcykel – lätt, ljudlös och miljövänlig. Målet är att ta 10 procent av offroad-mc-marknaden.

Stefan Ytterborn.

Stefan Ytterborn

Platsen är Gotland. Stefan Ytterborn kör 70 kilometer i timmen på sin elektriska motorcykel. Ovanför huvudet lyfter en havsörn.

– Tack vare att motorcykeln är ljudlös flyger havsörnen med mig i 40 sekunder! Det var en Rousseauromantisk upplevelse, berättar han.

Minnet är starkt och en drivkraft i Cake som han grundade under hösten. Inom ett år står företagets första elmotorcykel för offroadkörning klar – i limited edition.

Ingen motorcykelkille

Stefan Ytterborn har en lång bakgrund som entreprenör och strateg inom modern och industriell design och kommunikation. 2012 tilldelades hans hjälm- och skyddsföretag Poc Stora Designpriset. Men när de prisbelönta produkterna nått 40 länder hade hans uppgift som vd gått från förnyelse till förvaltning och det var dags för nästa projekt – han lämnade Piece of Cake (Poc) för att starta Cake.

– Jag är inte någon mc-kille men har åkt skidor och cyklat mycket och njuter av naturen. Att motorcykelkulturen är så högljudd och macho har stört mig.

Små garage hade redan förstått vitsen med eldrivna fordon men saknade ekonomiska muskler för en konkurrenskraftig produkt. Och de stora företagen vågade inte låta nytänk riskera en trofast köpekrets. Stefan Ytterborn såg möjligheten att omdefiniera motorcykelkulturen.

Ljudlös elektronik

Projektet Cake inleddes med gedigen research för bästa möjliga batteri, ramar och fjädring. Många resor, inköp och tester senare är ritningarna klara.

Exakt hur elmotorcykeln kommer se ut är en hemlighet, men Stefan Ytterborn avslöjar att den kommer väga 65 kilo, vilket är nästan hälften av en bensindriven modell, drivas av ljudlös elektronik och erbjuda hastighetsinställning efter körvana. I framtiden finns också planer på stadsanpassade modeller och om några månader står en solcellsstyrd prototyp klar.

Cake.

Cake.

Design för prestanda

Bilden av den traditionella motorcykeln har överhuvudtaget inte funnits med under produktutvecklingen utan kompromisslös och idealisk prestanda har fått styra.

– I min värld finns det inga motsatser mellan design och prestanda. När man jobbar aktivt med att stötta prestandan blir designen rätt.

Alla detaljer ska vara signerade Cake – en komplex och högkvalitativ konstruktion.

– Vi försöker vara lite smartare än mc-världen och vända upp och ner på varje sten. Vi gör till och med egna däck för att inte slita så mycket på terrängen.

Stefan Ytterborn hoppas att hans elektriska offroadmotorcykel ska locka en bred publik som vill upptäcka naturen på ett roligt sätt. Han för redan samtal med skidorter som kan använda den till att locka sommarturister.

– Målet är att ta 10 procent av offroadmotorcyklarnas marknad inom tio år. Jag lyckades med det på Poc och det känns inte alls utopiskt att göra det igen, säger han.

CAKE

Grundare och vd: Stefan Ytterborn.
Startades: Hösten 2016.
Koncept: Lätt, ljudlös och miljövänlig offroad-mc-körning.
Anställda:
Sex på kontoret i Stockholm och 1,5 i Taiwan.
Pris: 80 000–120 000 kronor.
Målbild: Sälja 30 000 cyklar per år, inom tio år.