sv / eng
Följ oss
02
MAJ
2017

Barnvagn för aktiva föräldrar

Posted By :
Comments : Off

En sportbarnvagn som sticker ut hakan med sin stilrena och smidiga design. Vagnen passar lika bra för löpning på olika underlag, som för att flanera på stadens gator, enligt Thule Groups vd Magnus Welander.

THule-finalistintervju

Sportbarnvagnen Thule Urban Glide och Magnus Welander, vd för Thule.

Vad utmärker er design?
– Vi är bättre än de flesta på att ta till oss hur konsumenterna faktiskt använder produkten, och designen är både säker och lättanvänd. Vi använder oss av en klassisk skandinavisk form med rena linjer. Visuellt lägger många tillverkare till saker, medan vi tar bort. Det du ser är det du får, vi varken gömmer eller lägger till något som inte behövs.

Vilket problem löser den?
– Vår stora fördel är att vi inte gör produkter som är problemorienterade. Vi tar fram något som kommer ur en önskan hos våra kunder. Det är en ynnest! I det här fallet har vi designat en vagn för de som vill leva ett aktivt liv och samtidigt ta med sitt barn.

– Vill man vara verkligt rörlig med en vagn ställs det andra krav än om man bara använder den för att promenera. Den måste vara anpassad så att du ska kan ta ut en full steglängd. Samtidigt måste huvudformen fortfarande vara säker och balanserad. Vår design gör att du får en lutning på aluminiumramen så att handtaget kommer närmare än hjulställningen, vilket gör att du kan ta ut stegen. Höjden på handtaget går att justera på fler sätt än ett normalt handtag för att du ska kunna springa bekvämt.

– Vagnen ska vara lätt att skjuta framför sig. Den har därför en relativt låg vikt, 10,5 kg. Det är 2–5 kilo mindre än andra modeller på marknaden. God fjädring och större hjul gör att barnet åker behagligt vid olika underlag.

Hur har designprocessen sett ut?
– Processen tar cirka två och ett halvt år från start till slut. Det finns många tester att gå igenom. I det här fallet ville vi utmana vår kompetens genom att arbeta ihop med designbyrån Veryday. De utgår precis som vi från användarresan.

– Vi har tillverkat multisportvagnen Thule Chariot tidigare, men nu ville vi skala av och göra en vagn som går att använda lika bra när man är ute och springer som när man går på stan.

– Generellt sett ser de olika stegen i designprocessen ut på ett liknande sätt hos de flesta konsumentprodukter. Det som avgör om det blir en bra produkt är om man kan få den att fungera i verkligheten, och det är vi bra på. Våra medarbetare utmanar i allt från designspråk till testning.

Hur motiverar ni kostnaden för designen?
– Vagnens rekommenderade pris är 5 500 kronor, vilket inte är speciellt högt i jämförelse med de som finns på marknaden. Vi ser inte design som en kostnad. Designen är a och o i det vi gör, vi lever och dör med den.

Varför tror du att ni är en av fem finalister i Stora Designpriset 2017?
– Jag är stolt över att säga att vi är duktiga på god design. I den här produkten har vi träffat rätt. Det är inte i första hand en vagn för dina barn utan för dig som vill fortsätta vara aktiv. Sen har vi sett till att den ska vara jättebekväm för barnet också. Vi har även vunnit andra stora designutmärkelser för den här vagnen.

FAKTA
Företag:
Thule Group.
Varumärke: Thule.
Omsättning: Våra produkter säljs på 140 marknader. Vi är drygt 2 200 personer som arbetar för Thule Group på nio produktionsanläggningar och med fler än 35 försäljningsställen världen över. Nettoomsättningen uppgick 2016 till 5,3 miljarder kronor.
Produkt: Sportbarnvagnen Thule Urban Glide.
Kostnad: Rekommenderat pris 5 500 kronor.

Thule-Urban-Glide_5