sv / eng
Följ oss
26
OKT
2017

Zound Industries: Användarens beteende styr branschen

Posted By :
Comments : Off

Snygg design, rätt funktion och senaste modet. Användarens beteende är vägvisaren för hörlursexperten Zound Industries.

ZoundIndusries

Konrad Bergström, vd och medgrundare för Zound Industries. och Marshall Headphones.

Märken som Urbanears, Marshall Headphones och Molami vittnar om Zound Industries träffsäkerhet inom hörlursbranschen – både design- och funktionsmässigt.

– Vi designar, utvecklar och säljer funktionell och moderiktig elektronik, säger Konrad Bergström, vd och medgrundare för Zound Industries.

Han berättar att Zound Industries design inkluderar tre olika aspekter: funktionalitet, passform och estetik. Designens uppgift är med andra ord att erbjuda funktionerna kunden behöver – i en produkt som sitter snyggt och bekvämt samt är gjord av rätt material.

– Sporthörlurar ska bestå av material man kan svettas i medan moderiktiga hörlurar ska tillverkas av material och färger som är trendiga just nu, säger Konrad Bergström.

En bra produkt kräver enligt honom, utöver de tre designaspekterna, även mjuka värden som varumärke och prisvärdhet. Med Urbanears erövrade Zound Industries världen och designkonceptet, som utvecklats tillsammans med Norra Norr, blev en av finalisterna i Stora Designpriset 2011.

Finalistfilm från Stora Designpriset 2011

Användarbeteende styr branschen

För att kunna erbjuda de funktioner kunden kräver gäller det att hänga med i teknikskiften och i användarens beteende.

– Det första teknikskiftet vi var med om som företag var när smarttelefonen gjorde revolution. Andra skiftet var när folk började göra spellistor på Spotify och inte längre ville spela CD på stereon. Då lanserade vi en trådlös högtalare för att människor skulle kunna ha samma teknikbeteende hemma som på bussen.

Vilken hörlurstrend som råder just nu är det enligt Konrad Bergström ingen tvekan om.

– Det är bara trådlöst som gäller, det är vad alla vill ha. Det skulle inte förvåna mig om trådlösa hörlurar blir årets julklapp.

Artificiell intelligens blir human

Nästa trend, som Konrad Bergström ser är på väg, är den artificiella intelligensen.

– Artificiell intelligens är något man har pratat om länge, skillnaden nu är att intelligensen har blivit human. Tidigare tänkte produkterna som en dator, men nu förstår de vad vi människor pratar om.

Den artificiella intelligensen kommer enligt Konrad Bergström även att påverka ljudindustrin.

– I Sverige har trenden fortfarande inte tagit fart, men i USA har artificiell intelligens helt tagit över. Det handlar om ljud in och ljud ut – man pratar med molnet och molnet pratar tillbaka, säger han.

Det här är Zound Industries

Gör: Utvecklar och designar hörlurar

Produkter: Urbanears, Marshall Headphones, Molami och Coloud Headphones

Startades: 2008

Anställda: 128

Omsättning: 1,04 miljarder kronor (2016)

Urbanears Hellas.

Urbanears Hellas.

Marshall Major II-

Marshall Major II-